Tehtävä 1.
Mielestäni kuvan väittämät pitävät paikkansa, sillä ne korostavat asiakaspalvelun tärkeyttä. Pitää panostaa asiakaspalveluun ja saada asiakkaille paljon positiivisia kokemuksia asiakaspalvelusta niin kuin tuotteestakin. Suurin osa ihmisistä ei menekauppaan, josta annetaan negatiivista asiakaspalautetta.
Mielestäni kuvan väittämät pitävät paikkansa, sillä ne korostavat asiakaspalvelun tärkeyttä. Pitää panostaa asiakaspalveluun ja saada asiakkaille paljon positiivisia kokemuksia asiakaspalvelusta niin kuin tuotteestakin. Suurin osa ihmisistä ei menekauppaan, josta annetaan negatiivista asiakaspalautetta.
1. Minkä osan Vilan markkinoinnista tekee ketju ja minkä
tekee paikallinen liike, työnjako?
- Ketju päättää miltä Vilan brändi näyttää esim.
ikkunamateriaalit ja mallikuvat sekä miten se näyttäytyy netissä. Myymälässä
tapahtuva markkinointi on liikkeen päätettävissä. Ketju hoitaa imagon ja
myymälä hoitaa myynnin.
2. Millaisia markkinointikanavia ja medioita Suvi mainitsee
käyttävänsä? Mitä hän vielä voisi käyttää ja miten?
- Yleensä käyttävät puhelimia eli laittavat tekstiviestejä,
mainoksia lehtiin ja facebook on myös mukana markkinoinnissa.
3. Mitä Suvi Widgrenin kokeiluja on levinnyt globaalisesti
koko ketjuun? Mitä ajattelet niistä toiminta tavoista. Mitä hyvää ja huonoa?
- He ovat lähteneet itse suunnittelemaan ja toteuttamaan
huumorillisia asioita esim. kun bändillä on keikka niin he maskeeraavat itsensä
bändiläisiksi tai kun Michael Jackson kuoli niin he maskeerasivat itsensä
Michaelin näköiseksi ja halusivat muistaa häntä asiakkaiden kanssa. He alkoivat
pitää VIP iltoja ja tarjosivat asiakkaille kuohuvaa ja sen jälkeen he saivat
shoppailla rauhassa, sillä liike oli silloin kiinni. He toivat suomeen alennuspassin
eli jos vaikka ostat 25€, niin silloin saat leiman passiin. Kun sinulla on
vaikka se 10 leimaa, niin saat jonkun alennuksen.
4. Miten Suvi käänsi remontin hiljentämän myynnin tehokkaasti
kampanjaksi? Mitä ajattelet siitä?
- Remonttimyynti lehti-ilmoitus ”bongaa ihka aito
remppamies” ja asiakkaat tuli katsomaan remonttimiehiä ja Suvi sai myyntiä sekä
hän sai asiakkaat reagoimaan nopeasti. Mielestäni idea oli hauska ja ainakin
hän sai sillä aikaan myyntiä eli ihan hyvä kampanja.
5. Mitä Suvin kertomuksen mukaan tarkoittaa se, että
"ollaan ajan hermoilla"? Mitä sinä ajattelet siitä? Miksi on tärkeää
olla ajanhermoilla?
- Ollaan ajan hermoilla tarkoittaa sitä että ollaan kaikessa
mukana eli jos jossain tapahtuu keikka niin he esim. maskeeraavat itsensä ja
osallistuvat tavallaan siihen keikkaan ja elävät siinä missä asiakkaatkin. Sekä esim. kun he maskeerasivat itsensä
Michael Jacksoneiksi, niin he saivat asiakkaita innostumaan ja siten he saivat
myös kanta-asiakkaita, koska asiakkaat kiinnostuivat siitä mitä he tekevät.
6. Mitä ideaa Suvi ja kump. ei toteuttanut? Mitä mieltä sinä
olet siitä ideasta?
- Monet asiakkaat ovat sitä mieltä, että Vilan myyjät on
liian ”tyrkkyjä” niin he päättivät tehdä lehti-ilmoituksen, että tule Vilalle
shoppailemaan niin et saa palvelua. Ja he ajattelivat, että ovat silloin
töykeitä kassalla ja viilaavat vaan kynsiään, mutta sitten he eivät
toteuttaneet sitä, koska he eivät voi olla huomioimatta asiakkaita
liikkeissään. Mielestäni se on hyvä idea, koska silloin asiakas tajuaisi miksi
myyjiä on ja miksi he haluavat auttaa asiakkaitaan parhaansa mukaan.
7. Miten Suvin mukaan asiakkaat saadaan kiinnittymään,
johonkin brändiin?
- Aito asiakaskokemus saa asiakkaan kiintymään tiettyyn
brändiin eli mikä fiilis sinulle tulee siinä liikkeessä ja haluaako sinne mennä
vielä uudestaan. Kun kasvaa brändin mukana, niin silloin tietyt
kanta-asiakkaatkin pysyvät siinä mukana.
8. Kanta-asiakas vs. uudet asiakkaat. Kumpaan ryhmään Suvin
myymälöiden markkinointi keskitetään. Mitä siitä ajattelet, pitääkö se ollakin
niin vai ei? Perustele.
- Yritetään tähdätä aina molempiin yhtä paljon, mutta uusia
asiakkaita ei haeta niin aktiivisesti. Kanta-asiakkaita on joka liikkeessä
peräti 5000 jotka ovat suorapostituksen alla. Mutta kaikki asiakkaat ovat silti
tervetulleita ostoksille ja heitä yritetään käännyttää kanta-asiakkaiksi. Olen
samaa mieltä, siitä että molempiin on hyvä yrittää panostaa saman verran. Kanta-asiakkaille
liike ja myyjät ovat tuttuja, joten heihin on hyvä panostaa enemmän, koska
heidän avulla myyntiin saa pysyvyyttä ja he yleensä tulevat kauppaan
ostoksille, kun ovat saaneet esim. alennusviestin tms.
9. Syökö verkkokauppa Suvin myymälän asiakkaat? Onko Suvi
mielestäsi oikeassa tässä asiassa, miksi/miksei?
- Verkkokaupalla on positiivinen vaikutus, sillä asiakkaat
katsovat tuotteita netistä ja ottavat liikkeeseen yhteyttä, että löytyykö
niiltä heidän etsimäänsä tuotetta, sillä niitä löytyi heidän nettisivuiltaan.
Eli ihmiset katsovat valikoimaa etukäteen ja sen jälkeen menevät kauppaan
sovittamaan ja ostamaan niitä.
10. Voiko asiakkaita ohjata kilpailijan myymälään?
Miksi/Miksei?
- Jos heiltä ei löydy asiakkaan haluamaa tuotetta tai
vastaava tuote ei kelpaa niin he sanovat, että kannattaa katsoa nettikaupasta
tai voisivat käydä kattomassa toisesta liikkeestä, että olisiko heillä
semmoista tuotetta, jonka asiakas haluaa. Mielestäni se on hyvä juttu, koska se
on hyvää asiakaspalvelua. Saat autettua asiakasta vaikka sitten menemään toiseen
liikkeeseen etsimään sitä tuotetta, koska tärkeintähän on se, että asiakas saa
haluamansa.
11. Mitä vaihtoehtoja voisi myyjällä olla pelkän "ei
meillä nyt ole" toteamuksen tilalle?
- Ensiksi kannattaa kertoa asiakkaalle ettei tuotetta
valitettavasti ole ja sitten voisi tarjota vastaavaa tuotetta sen tilalle esim.
takin sijasta liiviä tai neuletta. On todella tylyä jos myyjä vain sanoo, että
heillä ei ole tuotetta eikä edes auta asiakasta yhtään. Myyjä voisi myös ehdottaa toista liikettä jos mikään
heidän liikkeessään ei kelpaa asiakkaalle.
12. Mitä vinkkejä Suvi antaa siihen, miten voi tarttua
tilaisuuteen myydä tuotteita?
- Kun asiakas tulee liikkeeseen, silloin asiakasta
tervehditään ja kysytään tarvitseeko hän apua ja asiakas sanoo vain
katselevansa, jolloin siihen voisi vielä sanoa, että etsitkö jotain tiettyä,
johon asiakas vastaa että joo itse asiassa ja silleen saa tilaisuuden hyvään
myyntiin.
13. Miten asiakkaita palvellaan kokonaisvaltaisesti?
- Kerran Suville oli tullut naisasiakas, jolla oli mukana
pieni lapsi. Lapsi alkoi itkeä ja häiritsi äitinsä ostoksia, joten Suvi meni
apuun ja otti lapsen syliin ja rauhoitteli tätä, jotta nainen saisi
tarvitsemansa. Jos jollain asiakkaalla sattuu jalkoihin eikä jaksa seistä ja
kaveri vielä shoppailee niin he hakevat penkin, jotta asiakas saa istahtaa tai
sitten jos asiakkaalla on jano niin he tuovat hänelle lasin vettä. Työssä pitää
olla kaikilla aisteilla mukana jos vaikka kuulet asiakkaiden puhuvan keskenään,
että toinen heistä tarvitsee topin, niin menet vain reippaasti siihen puheeseen
mukaan. Sanot, että kuulin sinun tarvitsevan toppia niin oisko tämmöinen kiva.
14. Miten rekrytoidaan hyviä työntekijöitä? Miten sellainen tunnistetaan?
- Aina ei hakemuksilla haeta, sillä monet eivät osaa edes
täyttää niitä ja ne jotka niitä ei osaa täyttää saattavat olla juuri niitä
parhaimpia työntekijöitä. Ei tarvitse edes olla oman alan koulutus vaan
riittää, kun enemmän katsotaan niitä sosiaalisia taitoja. Ihmisen kutsuminen
liikkeeseen ja heidän näkeminen antaa kokonaisvaltaisen ensivaikutelman eli
onko hän reipas ja iloinen ja se yleensä riittää sen ihmisen arvioinniksi. Esimiehelle
ei tarvitse mielistellä, koska pitää näyttää se, että on hyväksi koko tiimille.
Aina aloitetaan työkokeella eli täytyy näyttää, että osaa sekä että ala
kiinnostaa.
15. Miten LinkedIn ja Vilan myyjät liittyvät toisiinsa? Mitä
sinä ajattelet sosiaalisen myynnin kehittyvän tulevaisuudessa?
- Ei ole alaa, jossa sosiaalinen myynti ei voisi toimia.
Molemmat rakastavat asiakkaita ja myyntiä. Henkilökunta on aina tärkeä, sillä
jos on hyvä porukka, niin hommat toimivat paljon paremmin, kunhan on täysillä
mukana ja tekee aina parhaansa.
16. Mikä on pelastanut Vila vaikka joitakin vaateketjuja
vetäytyy Suomesta? Miksi Vila tekee tulosta?
- Myynnin avulla mennään aina eteenpäin ja kaikki yritetään
tehdä aina paremmin. Vaikka muut liikkeet sulkevat niin he tekevät vain töitä,
sillä he saavat siitä tulosta, koska heillä on siinä etu, että liikkeet, jotka
sulkeutuvat niin niiden asiakkaat etsivät aina uusia kauppoja eli osa saattaa
löytää Vilan. Ei lähetä kaikkiin trendi juttuihin, koska monikäyttöisille
vaatteille on aina enemmän tarvetta. Sisään ostot on tehtävä hyvin ja jokaisen
on sitouduttava siihen hommaan.
17. Mihin he käyttävät Whatsappia? Mitä siitä ajattelet?
- He kommunikoivat toistensa kanssa whatsappin kautta esim. ottavat
kuvia, kun ovat saaneet tehtyä hyvät/isot kaupat ja kannustavat toisiaan siellä
emojeilla sekä kirjoittamalla tekstejä. Mielestäni se on hyvä juttu, sillä sen
avulla voi piristää/kannustaa muita ja saada heitä innostumaan enemmän.
18. Mitä suunnitelmissa tulevaisuudessa? Mitä sinä ajattelet
Vilan tulevaisuudesta? Perustele!
- Haluaa pyrkiä eteenpäin työssään. Miesten markkinat on
ollut hänen unelmansa ja aikoo perustaa miesten myymälän parin vuoden sisällä
ja se on hänen seuraava etappinsa. Uskon, että Vilalla menee tulevaisuudessa samalla
tavalla kuin nykyään, koska koskaan ei tiedä mitä tapahtuu eli välillä on ylä-
ja alamäkiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti