Jos alkaisimme tehdä suoramarkkinointia kampanjaamme, meidän
pitäisi kartoittaa mikä on kohderyhmämme ja kenelle olemme tietoa välittämässä.
Pitäisi varmistaa kenelle olemme saaneet luvan välittää markkinointiaineistoa,
koska muuten jos sitä tekee kenelle vain, on se laitonta. Meidän olisi
mahdollista lähettää viestiä kuluttajille, jos siinä olisi aktiivinen valinta,
eli vastaanottaja voi valita haluaako katsoa aineiston vai ei.
Kohderyhmämme olisi tässä kampanjassa mahdollisesti, jo
aikuiset n. 25–45 -vuotiaat sekä hieman nuoremmille, koska liikkeet ovat
suunnattu naisille/tytöille ja pieni osasto miehille, miestenliikettä lukuun
ottamatta. Ikäraja ei saisi ylettyä liian ylös, mutta yleisesti
markkinointiaineistoa lähetetään luvan antaneille kanta-asiakkaille.
Vaikuttavuutta mittaisimme palautteen antamisesta, joita
vastaanottaja voi lähettää puhelimitse, kyselyyn vastaamalla, sähköpostitse tai
muuten internetin välityksellä ja liikkeessä itsessään. Siten palautteen
laskeminen on yksinkertaista ja voimme saada ihan tarkan määrän
vaikuttavuudesta.
Jokaiselle asiakkaalle voi tehdä räätälöidyn tarjouksen, jos
siihen on mahdollisuus, se lisää houkuttimia ja luultavammin jopa kiinnostusta
kampanjaan.
Suoramarkkinointia voisimme harrastaa kaikissa medioissa, mutta
jos tietäisimme yhden mediavälineen, joka vetäisi eniten lukijoita, niin siihen
kannattaisi panostaa eniten.
Joten jakaisimme helposti markkinointiaineistoa
sähköpostitse ja muun sosiaalisen median kautta lisäämällä kuuluvuutta
kampanjaamme, sekä käyttäisimme yllämainittuja vaikuttavuuden mittaamistapoja.
Tärkeää tietoa
markkinointiaineiston lähettämisestä:
Kuluttajalle voi poikkeuksellisesti lähettää
viestejä ilman suostumusta, jos:
- Yhteystiedot on saatu tuotteen myynnin
yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita.
- Markkinointiin käytetään samaa välinettä kuin
tuotteen ostamiseen käytettiin, esim. sähköpostia voi käyttää, jos tuote on
ostettu sähköpostin välityksellä.
- Kuluttajalle on kaupan yhteydessä kerrottu markkinointiviestien
lähettämisestä.
- Kuluttajalle on selvästi ja erottuvasti kerrottu
jokaisen sähköisen markkinointiviestin yhteydessä oikeudesta kieltää viestien
lähettäminen.
Suomen lain mukaan suoramarkkinointia saa lähettää sähköposteihin
massajakeluna, vain jos vastaanottajalta on saatu erityinen lupa lähettää
markkinointiaineistoa tai jos vastaanottaja on yritys, eivätkä he ole
erityisesti kieltäneet markkinointiaineiston lähettämistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti